Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Værdier og Antimobbestrategi

Vestermarkskolen

Vestermarkskolen

 

 

 

 

 

 

Værdiregelsæt og antimobbestrategi

 

 

 

 

 

Revideret: MEDudvalget og Skolebestyrelsen i november 2023

 

Revideres næste gang: Ved behov eller senest ultimo 2025

 

 

 

 

(Oprindelig udgave fra: Godkendt i skolebestyrelsen, d. 2. maj 2017. Godkendt i MED udvalget, d. 30. maj 2017).


 

Værdiregelsæt

 

Vision

Vestermarkskolen arbejder ud fra nedenstående værdier (udgangspunktet er værdigrundlaget).

 

Vestermarkskolen vil:

  • Være en rummelig skole med en anerkendende tilgang.

  • Skabe trygge og forudsigelige rammer.

  • Arbejde for, at eleverne ud fra egne forudsætninger viser hensyn til og respekt for andre og danner venskaber.       

  • Have et læringsmiljø, hvor alle elever lærer mest muligt.

  • Arbejde for, at bevægelse og en sund livsstil bliver en naturlig del af hverdagen. 

  • Være opmærksomme på at se tegn og reagere – før det kan blive til mobning. 

    •       De tegn, man kan se, er på Vestermarkskolen meget individuelle. Det er derfor særlig vigtigt, at de primære voksne – tæt på den enkelte elev – er opmærksomme på tegn og undersøger disse for, om der skal reageres, og hvordan der i givet fald skal reageres. Det vil sige, reagere på tegn, der måske ikke er mobning, men kan have lignende karakter for det enkelte barn. Der skal være særlig opmærksomhed på elevernes særligt sårbare situation.

 

 

Værdier i praksis

Hvordan vi forstår vores værdier og hvordan vi vil arbejde med dem i praksis.

 

Værdi

Forståelse

Udmøntning

Rummelighed

Vi vil være en rummelig skole, hvor der er plads til og mulighed for alle uanset handicap.

 

Udvise hensyn og hjælpe hinanden. Se det bedste i den anden. Tage udgangspunkt i den enkeltes funktionsniveau.

Tryghed og struktur

Vi skal have en skole hvor en struktureret hverdag giver forudsigelighed og tryghed.

 

Arbejde på at skabe en struktureret og forudsigelige hverdag, hvor tydelige voksne sætter rammerne.

Respekt

Der skal udvises respekt for hinandens forskelligheder.

Udvise respekt for hinanden. Lytte og udvise respekt for hinandens holdninger. De voksne skal være gode rollemodeller. 

 

Læring

Alle elever skal lærer mest muligt.

Udarbejde individuelle elevplaner og læringsplaner.

Vi vil med udgangspunkt i den enkelte elevs forudsætninger udarbejde individuelle elevplaner og læringsplaner som undervisningen tager udgangspunkt i.

 

Sund livsstil

En sund livsstil skal blive en naturlig del af hverdagen.

Daglig motion f.eks. i form at gå/løbeture og svømning.

Lærer eleverne om sund kost f.eks. ved at de selv er med til lave og spise sunde måltider.

 

Se tegn 

 

 

Der skal være særlig opmærksomhed på elevernes sårbare situation og individuelle tegn.

De tegn, man kan se, er på Vestermarkskolen meget individuelle. Det er derfor særlig vigtigt, at de primære voksne – tæt på den enkelte elev – er opmærksomme på tegn og undersøger disse for, om der skal reageres, og hvordan der i givet fald skal reageres.

 

 


 

Antimobbestrategi

 

 

Status

Mobning forekommer meget sjældent på Vestermarkskolen. Der er blandt elever stor forståelse for hinandens forskelligheder. Nogle elever har pga. deres handicap ikke det kognitive niveau mobning kræver. Vestermarkskolen er som specialskole bedre normeret end en almindelig folkeskole. Personalet er derfor tættere på eleverne, hvilket medfører, at drillerier opsnappes og bliver stoppet, inden det når til mobning.

 

Formål med antimobbestrategi

Mobning skal ikke være en del af Vestermarkskolen. Alle elever skal trives og der skal være et læringsmiljø, hvor alle elever lærer mest muligt.

 

Hvad er mobning

Mobning er gentagne bevidste negative handlinger (fysiske såvel som verbale) rettet mod en enkelt person, som ikke på et ligeværdigt niveau kan tage til genmæle. Mobning er således ikke en konflikt, men et overgreb og skal behandles derefter.

Der kan være tale om: 

  • Fysisk vold som skub, slag, spark ol..

  • Handlinger, ledsaget af ord, trusler og hån, samt det at sige ubehagelige og sårende ting.

  • Handlinger uden ord, f.eks. brug af grimasser, gestus, ved at vende vedkommende ryggen eller ved at irritere eller såre – ikke at efterkomme en persons ønske.

  • Alle former for negativ grænseoverskridende kontakt fysisk, verbalt, skriftligt osv.

  • Særlig opmærksomhed på mobning i det skjulte via diverse sociale medier. Eksempelvis Facebook, Messenger, Snapp ol. samt onlinespil som f.eks. Minecraft osv. (Nogle elektroniske medier kan opstå på kort tid og have en for voksne ”usynlig” betydning. Det er derfor vigtigt at have en nysgerrighed for, hvad eleverne taler om, og hvordan de kommunikerer i den elektroniske medieverden).

 

Forebyggelse

  • Alle medarbejdere skal være opmærksomme på signaler på mobning.

  • Der lyttes altid til elever som giver udtryk for, at de er blevet mobbet.

  • Det er personalets ansvar at tage hånd om mobning og få iværksat de nødvendige tiltag.

  • Der arbejdes kontinuerligt på at elevernes sociale kompetencer styrkes. Elevplan indeholder status og mål for den enkeltes elevs udvikling.

  • Der arbejdes med styrkelsen af elevernes mulighed for at udtrykke egne følelser og oplevelser. Dette gælder også elever, der har en svag kommunikationsform. Alle børn har en stemme, eller en udtryksform, der skal høres. Dette er også en central del af Vestermarkskolens kerneopgave, at støtte eleverne til mest mulig livsmestring.

 

Handlingsplan, hvis mobning forekommer

  1. De voksne, eller den voksen, der observerer tegn på mobning, trusler, afpresning ol. påtaler det straks og forsøger at få det til at ophøre straks. 

Kontaktlære/kontaktpædagog orienteres straks.

  1. Hvis mobning ikke kan bringes til ophør straks: Kontaktlærer/kontaktpædagog aftaler en handleplan for at standse mobningen. Teamet inddrages. Forældre* orienteres/inddrages. Ledelsen orienteres og inddrages.

  2. Der tales med både mobber og offer. Mobber skal have hjælp til at ændre adfærd. Offer skal have støtte og omsorg samt hjælp til at bearbejde oplevelser i forbindelse med mobningen (skolepsykolog eller anden relevant fagperson kan inddrages.)

  3. Øvrigt personale sikres orienteret.

  4. Kontaktlærer/kontaktpædagog følger udviklingen til problemet er løst. Forældrene holdes orienteret/inddraget. Ledelsen holdes orienteret/inddraget.

  5. Hvis problemet fortsætter overtager ledelsen styringen og iværksætter nødvendige skærpede foranstaltninger.

Mobning SKAL bringes til ophør.

 

 

* Forældre kan også være værge eller plejeforældre. Dvs. nærmeste formelle omsorgsperson.