Indledning
Vestermarkskolen er en specialskole under folkeskoleloven for børn og unge med massive generelle læringsvanskeligheder, hvor elevgruppen spænder vidt. Eleverne kan være udfordret på et eller flere områder indenfor det personlige, emotionelle, kognitive, motoriske, sproglige, faglige og det sociale. De fleste elever er, eller bliver i løbet af deres skolegang, diagnosticerede med én eller flere diagnoser. Andre elever er ikke diagnosticeret, men har komplekse problemstillinger, hvor behovet for en genkendelig struktureret og overskuelig hverdag er klassiske fællestræk.
Eleverne på Vestermarkskolen er i alderen fra 5 – 18 år. Dvs. 0. kl til 10. kl.
I skoleåret 2023/2024 har vi 13 klasser og 6 SFO-grupper. Eleverne er fordelt således, at alle i videst muligt omfang mødes ud fra deres individuelle behov.
Fordelingen af eleverne, i klasser og SFO-grupper, er besluttet ud fra flere forskellige parametre, hvor der i høj grad er taget højde for et godt match, der giver den enkelte elev de bedste forudsætninger for udvikling, læring og sociale samspil.
Normering
Personalenormeringen i de enkelte klasser og SFO-grupper afspejler det behov, som skønnes nødvendigt. Gennemsnitligt er der 1 voksen til 2 elever, men der er også elever, der fordrer 1 – 1. I nogle af disse tilfælde ansøges der om en ekstra bevilling.
Personalets faglige baggrund
Personalegruppen på Vestermarkskolen består af 14 lærere, 8 pædagoger, 32 PAU uddannede/pædagogmedhjælpere samt 6 løse vikarer - opdateret maj 2024.
Mange lærere og pædagoger har en diplomuddannelse eller en anden videregående uddannelse indenfor specialområdet. Vestermarkskolens samlede personalegruppe har fra august 2020 – december 2023 været igennem et neuropædagogisk uddannelses- og udviklingsforløb. Der arbejdes i skoleåret 2024 – 2025 bl.a. hen i mod et kommende uddannelsesforløb indenfor sanseintegration og sansebearbejdning.
Kontaktlærer og kontaktpædagog
Alle elever har en kontaktlærer og, hvis eleven går i SFO, en kontaktpædagog, som er ansvarlig for udarbejdelse og løbende evaluering af elevplaner. Kontaktpersonerne har den daglige kontakt med forældre/plejeforældre og/eller bosted, specialbørnehjem m.v. og har et særligt øje for kontaktelevernes velbefindende i hverdagen. Der er en tæt kontakt og et udvidet samarbejde mellem de enkelte familier og skolen generelt.
Samarbejde med eksterne
Vestermarkskolen samarbejder primært med Vesthimmerlands Kommune, men også med flere af de omkringliggende Kommuner, der har visiteret elever hertil. Skolen har tilknyttet en psykolog og en logopæd fra CPP/PPR men har også et tæt samarbejde med fysioterapeuter og ergoterapeuter fra CBU (Center for børne- og unge sundhed).
Når eleverne kommer i 8. klasse intensiveres et samarbejde med en uddannelsesvejleder, som følger eleven til afslutningen af det 10. skoleår og videre herfra.
Fysiske rammer
Vestermarkskolen har eksisteret siden 1966, men bygningerne er løbende renoveret af flere omgange, således de i dag fremstår velholdte og fungerer som forholdsvis nye. Bygningerne giver mulighed for gode undervisningsmiljøer efter elevernes behov, f.eks. fælles undervisning eller afskærmet undervisning. De omkringliggende arealer er velholdte med legepladser, skoleskov og et ”unge” område, der er velegnet til især de ældste elever.
Som helhed fremstår Vestermarkskolen velindrettet og som et hyggeligt og dejligt sted.
Pædagogisk og didaktisk tilgang
Elevernes hverdag tilrettelægges ud fra en helhedstænkning med udgangspunkt i elevernes individuelle behov. Dette for at sikre trivsel, således eleverne er i stand til at modtage læring og til, i videst muligt omfang, at kunne være sammen med de øvrige elever i klassen og evt. i SFO.
Der arbejdes ud fra en neuropædagogisk tilgang med fokus på livsmestring, livskvalitet, livsduelighed, læring og udvikling. Vi arbejder pædagogisk ud fra målet om, at forstå elevernes tanker, følelser, behov og intentioner ud fra deres adfærd, kommunikation og handlinger.
Overordnet arbejdes med social accept og rummelighed, hvilket sker i det menneskelige samvær, hvor man føler sig set og forstået på lige vilkår. Ved at kortlægge elevens ressourcer, udfordringer og vilkår har vi mulighed for at møde eleven med anerkendelse og realistiske forventninger. Vi har øje for elevens ”tegn”, da ændringer i humør og adfærd, kan være en indikation for, at der skal kravjusteres.
Specifikt om Alternativ Supplerende Kommunikation - ASK
En forudsætning for at undervisningen bliver god, er, at personalet kan kommunikere med eleverne og at eleverne kan kommunikere med hinanden. Nogle af Vestermarkskolens elever er netop udfordret her, hvor flere forhold griber ind i elevernes reelle muligheder for at modtage, forstå og selv meddele sig til omverdenen. Vi har derfor et særligt fokus på kommunikation, og arbejder med alternative supplerende kommunikationsformer. Dette bl.a. i form af boardmakers, Tegn til Tale, øjenudpegning, iPads med bl.a. programmet ”Go talk Now”, Podd bøger og andre supplerende tilgange inden for visuelle kommunikationsformer. I daglig praksis anvendes således en alsidig vifte af understøttende kommunikation ift. den enkelte elevs behov.
Undervisning
Undervisningen på Vestermarkskolen tager udgangspunkt i det meningsgivende for hver enkelt elev. Vi skaber individuelle læringsmiljøer, med udgangspunkt i den nærmeste udviklingszone, så eleverne bliver så dygtige som muligt.
Vi tilbyder fag indenfor folkeskolens fagrække i det omfang, og på det niveau, der giver mening, bl.a. indenfor dansk, matematik, engelsk, IT, musik, bevægelse, kommunikation, social træning, ridning, svømning, madkundskab, ADL (Almindelig daglig livsførelse) osv.
SFO
Vestermarkskolens elever har mulighed for at benytte SFO. SFO er tilhørende i de samme bygninger og lokaler som skolen.
SFO har åben 6.30 – 08.00 samt fra 13.00 til 16.30 på alle skoledage. Alle øvrige dage, på nær helligdage, er SFO åben efter aftale i tidsrummet kl. 06.30 – 16.30.
Personalet i SFO har også timer i skolen, hvilket er med til at højne viden, indsigt og overblik over hver enkelt elev.
Afrunding
Afrundingsvis skal fremhæves, at Vestermarkskolen er kendetegnet ved et godt arbejds- og undervisningsmiljø med en inkluderende og anerkendende tilgang til såvel nyt personale som til eksterne samarbejdspartnere.
Vestermarkskolen er god til at skabe grobund for trivsel, også for elever som kommer hertil med angst, utryghed, lavt selvværd og mistrivsel.
På Vestermarkskolen deltager vi aktivt med at støtte op omkring udsatte familier. Vi ser os selv som en vigtig samarbejdspartner ind i en tværprofessionel helhedsorienteret indsats, både på den korte og på den lange bane, idet vi erkender, at en elevs mulighed for at udvikle sig er resultatet af summen af den samlede indsats.
Denne overordnede beskrivelse er en kortfattet gennemgang af Vestermarkskolens hele virke inden for undervisnings- og fritidstilbuddet. Et besøg og en uddybende samtale med ledelse og personale vil give indsigt i langt flere af Vestermarkskolens samlede muligheder og kvaliteter.
Sidst men ikke mindst ligger der en faglig stolthed over Vestermarkskolens samlede indsats, hvor alle arbejder yderst professionelt, selvstændigt og i teams, med fokus på kerneopgaven:
Hver enkelt elev skal udvikle sig mest muligt personligt, socialt og fagligt, så der opnås højeste grad af livsmestring.
Kort supplerende om 24/25
Vestermarkskolens står over for at få flere elever. Det samlede antal elever i skolen forventes at stige til 67 - 70 og elever og ca. 44 - 46 elever i SFO.
Kontakt
Anders Skinnerup, Skoleleder and@vesthimmerland.dk 9966 9900
Astrid Binderup, Viceskoleleder asbi@vesthimmerland.dk 9966 9900
Helle Busk Nielsen, Skolesekretær hbn@vesthimmerland.dk 9966 9900