Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Generel information

Indledning

Vestermarkskolen er en specialskole under folkeskoleloven for børn og unge med massive generelle læringsvanskeligheder, hvor elevgruppen spænder vidt. Eleverne kan være udfordret på et eller flere områder indenfor det personlige, emotionelle, kognitive, motoriske, sproglige, faglige og det sociale. Nogle elever er diagnosticerede med en eller flere diagnoser, andre elever er ikke diagnosticeret, men har komplekse problemstillinger, hvor behovet for en genkendelig struktureret og overskuelig hverdag er klassiske fællestræk.

Eleverne på Vestermarkskolen er i alderen fra 5 – 18 år.  Dvs. 0. kl til 10. kl.

I skoleåret 2022/2023 har vi 6 klasser fordelt i 10 undergrupper og 4 SFO grupper. Eleverne er fordelt således, at alle i videst muligt omfang mødes på det, de hver især har allermest behov for.

Fordelingen af eleverne, i klasser og SFO-grupper, er besluttet ud fra flere forskellige parametre, hvor der i høj grad er taget højde for et godt match, der giver den enkelte elev de bedste forudsætninger for læring og personlig udvikling. 

Overordnet fordelingen i skoleåret 2022/2023

Skolen/klasserne: (54 elever)

A:             Indskolingselever med massive generelle læringsvanskeligheder.

C:             Mellemtrins elever med massive generelle læringsvanskeligheder

E:             Udskolings elever med generelle læringsvanskeligheder.

(Kendetegnende for A, C og E er, at der er flere elever, der her også har behov for, og mulighed for, en individuel skærmning. Der kan også være elever med autisme eller under udredning herfor).

ASF:        Elever primært med autisme i en grad, der kræver et helt særligt og massivt skærpet behov for skærmning, struktur og genkendelighed.

M:            Elever der ikke nødvendigvis har diagnoser, men har massivt svære udfordringer inden for autismespektreret. Flere elever med 1-1 normering.  

P:             Elever, der har svære massive læringsvanskeligheder, herunder multible funktionsnedsættelser.

 

SFO/grupperne: (38 elever)

SFO A 1 & 2:      Primært elever fra A, C og E klassen.

SFO ASF:           Elever fra ASF-klassen.

SFO M:               Primært elever fra M klasserne.

SFO P:                Primært elever fra P klasserne.

 

Normering

Normeringen afspejler det nødvendige behov. Der er derfor fordelinger, hvor der er 1 voksen pr. 3 elever og andre fordelinger hvor der er 1 – 1. Det nødvendige behov afklares imellem de fagprofessionelle lærere og pædagoger i samarbejde med ledelsen. I nogle tilfælde ansøges der om ekstra bevilling. 

Personalets faglige baggrund

Personalegruppen på Vestermarkskolen består af 14 lærere, 8 pædagoger & 26 PAU uddannede/pædagogmedhjælpere.

Flere af Lærerne og pædagogerne har en diplomuddannelse indenfor specialområdet eller er i gang med at tage diplommoduler på UCN. Vestermarkskolens samlede personalegruppe har siden august 2020 været i gang med et neuropædagogisk uddannelses- og udviklingsforløb, der fortsætter i skoleåret 2023/2024.

Kontaktlærer og kontaktpædagog

Alle elever har en kontaktlærer og, hvis eleven går i SFO, en kontaktpædagog, som er ansvarlig for udarbejdelse og løbende evaluering af elevplaner og evt. pædagogiske læreplaner. Kontaktpersonerne har den daglige kontakt med forældre/plejeforældre og/eller bosted og har et særligt øje for kontaktelevernes velbefindende i hverdagen. Der er en tæt kontakt og et udvidet samarbejde mellem de enkelte familier og skolen generelt.

Samarbejde med eksterne

Vestermarkskolen samarbejder primært med Vesthimmerlands Kommune, men også med flere af de omkringliggende Kommuner, der har visiteret elever hertil. Skolen har tilknyttet en psykolog og en logopæd fra CPP/PPR og har et tæt samarbejde med forskellige fysioterapeuter og ergoterapeuter.

Når eleverne kommer i 8. klasse intensiveres et samarbejde med en uddannelsesvejleder, som følger eleven til afslutningen af det 10. skoleår og videre herfra.

Fysiske rammer

Vestermarkskolen har eksisteret siden 1966, men bygningerne er renoveret af flere omgange, senest i 2014-2016 og 2022, således de i dag fremstår velholdte og fungerer som forholdsvis nye. Bygningerne giver mulighed for gode undervisningsmiljøer efter elevernes behov, f.eks. fælles undervisning eller afskærmet undervisning. De omkringliggende arealer er velholdte med legepladser, skoleskov og et ”unge” område, der er velegnet til de ældste elever.

Som helhed fremstår Vestermarkskolen velindrettet og som et hyggeligt og dejligt sted.

Pædagogisk og didaktisk tilgang

Elevernes hverdag tilrettelægges ud fra en helhedstænkning med udgangspunkt i elevernes individuelle behov. Dette for at sikre trivsel, således eleverne er i stand til at modtage læring og til, i videst muligt omfang, at kunne være sammen med de øvrige elever i klassen og evt. i SFO-gruppen.

Der arbejdes ud fra en neuropædagogisk tilgang med fokus på livsmestring, livskvalitet, læring og udvikling. Vi arbejder pædagogisk ud fra målet om, at forstå elevernes tanker, følelser, behov og intentioner ud fra deres adfærd og handlinger.

Overordnet arbejdes med social accept og rummelighed, hvilket sker i det menneskelige samvær, hvor man føler sig set og forstået på lige vilkår. Ved at kortlægge elevens ressourcer, udfordringer og vilkår har vi mulighed for at møde eleven med anerkendelse og realistiske forventninger. Vi har øje for elevens ”tegn”, da ændringer i humør og adfærd, kan være en indikation for, at der skal kravjusteres. 

 

Specifikt om Alternativ Supplerende Kommunikation - ASK

En forudsætning for at undervisningen bliver god, er at personalet kan kommunikere med eleverne og at eleverne kan kommunikere med hinanden. Nogle af Vestermarkskolens elever er netop udfordret her, hvor flere forhold griber ind i elevernes reelle muligheder for at modtage, forstå og selv meddele sig til omverdenen. Vi har derfor et særligt fokus på kommunikation, og arbejder med alternative supplerende kommunikationsformer. Dette bl.a. i form af Tegn til Tale, øjenudpegning, iPads med bl.a. programmet ”Go talk Now”, Podd bøger og tilgange inden for visuelle kommunikationsformer. I daglig praksis anvendes således en alsidig vifte af understøttende kommunikation ift. den enkelte elevs behov.

Undervisning

Undervisningen på Vestermarkskolen tager udgangspunkt i det meningsgivende for hver enkelt elev. Vi skaber individuelle læringsmiljøer, med udgangspunkt i den nærmeste udviklingszone, så eleverne bliver så dygtige som muligt.

Vi tilbyder fag indenfor folkeskolens fagrække i det omfang, og på det niveau, der giver mening, bl.a. indenfor dansk, matematik, engelsk, IT, musik, bevægelse, kommunikation, social træning, ridning, svømning, madkundskab, ADL (Almindelig daglig livsførelse) osv.

 

SFO

Vestermarkskolens elever har mulighed for at benytte SFO. SFO er tilhørende i de samme bygninger og lokaler som skolen.

SFO har åben 6.30 – 08.05 samt fra 13.00 til 16.30 på alle skoledage. Alle øvrige dage, på nær helligdage, er SFO åben efter aftale i tidsrummet kl. 06.30 – 16.30.

Personalet i SFO har også timer i skolen, hvilket er med til at højne viden, indsigt og overblik over hver enkelt elev.

Afrunding

Afrundingsvis skal fremhæves, at Vestermarkskolen også er kendetegnet ved et godt arbejds- og undervisningsmiljø.

Vestermarkskolen er god til at skabe grobund for trivsel, også for elever som kommer hertil med angst, utryghed, lavt selvværd og mistrivsel.

På Vestermarkskolen deltager vi aktivt på mange måder i at støtte op omkring de familier, der har brug for det. Vi arbejder for at medvirke til en helhed, både på den korte og på den lange bane, idet vi erkender, at en elevs mulighed for at udvikle sig er resultatet af summen af den samlede indsats fra alle omkring eleven.

Denne overordnede beskrivelse er en kortfattet gennemgang af Vestermarkskolens hele virke inden for undervisnings- og fritidstilbuddet. Et besøg og en uddybende samtale med ledelse og personale vil give indsigt i langt flere af Vestermarkskolens samlede muligheder og kvaliteter.

Sidst men ikke mindst ligger der en faglig stolthed over Vestermarkskolens samlede indsats, hvor alle arbejder yderst professionelt, selvstændigt og i teams, med fokus på kerneopgaven:

Hver enkelt elev skal udvikle sig mest muligt personligt, socialt og fagligt, så der opnås højeste grad af livsmestring.

 

Kort supplerende om 23/24

Vestermarkskolens står over for at få flere elever. Det samlede antal elever i skolen forventes at stige til ca. 62 og elever og i SFO ca. 42 elever.

I den forbindelse låner Vestermarkskolen en nabobygning til udskolingselever fra E samt til bibliotek, forberedelse og møder.

Samlet set vil rammerne derfor som minimum forblive som beskrevet ovenfor.

Der forventes udarbejdet en revideret beskrivelse, når planlægningen af 23/24 er gennemført og skoleåret er kommet godt i gang.

 

Kontakt

Anders Skinnerup, Skoleleder                and@vesthimmerland.dk        9966 9900

Astrid Binderup, Viceskoleleder             asbi@vesthimmerland.dk      9966 9900

Helle Busk Nielsen, Skolesekretær       hbn@vesthimmerland.dk        9966 9900

 

 

 

 

 

Dokumenter