Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Generel information

Indledning

Vestermarkskolen er en specialskole under folkeskoleloven for børn og unge med massive generelle læringsvanskeligheder, hvor elevgruppen spænder vidt. Eleverne kan være udfordret på et eller flere områder indenfor det personlige, emotionelle, kognitive, motoriske, sproglige, faglige og det sociale. De fleste elever er, eller bliver i løbet af deres skolegang, diagnosticerede med én eller flere diagnoser. Andre elever er ikke diagnosticeret, men har komplekse problemstillinger, hvor behovet for en genkendelig struktureret og overskuelig hverdag er klassiske fællestræk.

Eleverne på Vestermarkskolen er i alderen fra 5 – 18 år.  Dvs. fra 0. kl. til 10. kl.

Eleverne er fordelt således, at alle elever i skole og i SFO, i videst muligt omfang mødes ud fra deres individuelle behov. Fordelingen af eleverne, i klasser og SFO-grupper, er besluttet ud fra flere forskellige parametre, hvor der i høj grad er taget højde for et godt match, der giver den enkelte elev de bedste forudsætninger for udvikling, læring og sociale samspil. Gennemsnitlig er der 4 - 6 elever i klasserne. Antallet af elever i SFO varierer, da eleverne samles i større SFO-grupper.

Normering

Personalenormeringen i de enkelte klasser og SFO-grupper afspejler det behov, som skønnes nødvendigt. Gennemsnitligt er der 1 voksen til  2 elever, men der er også elever, der fordrer 1 – 1. I nogle af disse tilfælde ansøges der om en ekstra bevilling.

Personalets faglige baggrund

Mange lærere og pædagoger har en diplomuddannelse eller en anden videregående uddannelse indenfor specialområdet. Vestermarkskolens samlede personalegruppe har fra august 2020 – december 2023 været igennem et neuropædagogisk uddannelses- og udviklingsforløb. I skoleåret 2024 – 2025 har flere medarbejdere haft et uddannelsesforløb indenfor sanseintegration og sansebearbejdning og vi står overfor et kursusforløb i etik og seksualitet i skoleåret 2025 - 2026.

Kontaktlærer og kontaktpædagog

Alle elever har en kontaktlærer og, hvis eleven går i SFO, en kontaktpædagog. Kontaktpædagogen har timer i skolen og har i det daglige i et tæt samarbejde med kontaktlæreren ansvaret for at planlægge og sikre elevens udvikling, læring og trivsel. De er sammen ansvarlige for udarbejdelse og løbende evaluering af elevplanerne. Kontaktpersonerne har den daglige kontakt med forældre/plejeforældre og/eller bosted, specialbørnehjem m.v. og har et særligt øje for kontaktelevernes velbefindende i hverdagen. Der er en tæt kontakt og et udvidet samarbejde mellem de enkelte familier og skolen generelt.

Kontaktlærer og kontaktpædagog har et tæt samarbejde med resten af teamet og ledelsen i såvel skole som i SFO.

Samarbejde med eksterne aktører

Vestermarkskolens elever kommer primært fra Vesthimmerlands Kommune, men der visiteres også elever til Vestermarkskolen fra andre Kommuner.

Vestermarkskolen har et tæt samarbejde med CPP (Center for Psykologi og Pædagogik) hvor der samarbejdes med psykologer og logopæder. CPP tilbyder skolens personale konsultativ bistand, kurser og supervision i et aftalt omfang. Herudover inviteres CPP med til diverse møder vedrørende eleverne, når det giver mening.

I hverdagene er der et tæt samarbejde med fysioterapeuter og ergoterapeuter fra CBU (Center for børne- og unge sundhed) dette i forhold til de elever, der er bevilliget vederlagsfri fysioterapi. CBU udarbejder, efter aftale, sensoriske profiler på enkelte elever.

Vestermarkskolen samarbejder med Familie afdelingen, primært ift. de åbne sager. 

Når eleverne kommer i 8. klasse intensiveres samarbejdet med uddannelsesvejlederen (UU), som følger eleven til afslutningen af det 10. skoleår og videre herfra. Ligeledes inviteres de tværprofessionelle aktører omkring den enkelte elev til et samarbejde om, hvad der skal ske efter endt skolegang på Vestermarkskolen.

Fysiske rammer

Vestermarkskolen har eksisteret siden 1966, men bygningerne er løbende renoveret af flere omgange, således de i dag fremstår velholdte og fungerer som forholdsvis nye. Bygningerne giver mulighed for gode undervisningsmiljøer efter elevernes behov, f.eks. fælles undervisning eller afskærmet undervisning. De omkringliggende arealer er velholdte med legepladser, skoleskov og et ”unge” område, der er velegnet til især de ældste elever.

Som helhed fremstår Vestermarkskolen velindrettet og som et hyggeligt og dejligt sted.

Pædagogisk og didaktisk tilgang

Elevernes hverdag tilrettelægges ud fra en helhedstænkning med udgangspunkt i elevernes individuelle behov. Der arbejdes med individuelle mål indenfor nærmeste udviklingszone ud fra en neuropædagogisk tilgang med fokus på livsmestring, livskvalitet, livsduelighed, læring, trivsel og udvikling. Der arbejdes målrettet med at forstå elevernes tanker, følelser, behov og intentioner ud fra deres adfærd, kommunikation og handlinger.

Overordnet arbejdes med social accept og rummelighed, hvilket sker i de relationelle fælleskaber, hvor man føler sig set og forstået på lige vilkår. Ved at kortlægge elevens ressourcer, udfordringer og vilkår har vi mulighed for at møde eleven med anerkendelse og realistiske forventninger. Vi har øje for elevens ”tegn”, da ændringer i humør og adfærd, kan være en indikation for, at der skal kravjusteres.

Specifikt om Alternativ Supplerende Kommunikation - ASK

En forudsætning for at undervisningen bliver god, er, at personalet kan kommunikere med eleverne og at eleverne kan kommunikere med hinanden. Nogle af Vestermarkskolens elever er netop udfordret her, hvor flere forhold griber ind i elevernes reelle muligheder for at modtage, forstå og selv meddele sig til omverdenen. Vi har derfor et særligt fokus på kommunikation, og arbejder med alternative supplerende kommunikationsformer. Dette bl.a. i form af boardmakers, Tegn Til Tale, øjenudpegning, iPads med bl.a. programmet ”Go talk Now”, Podd bøger og andre supplerende tilgange inden for visuelle kommunikationsformer. I daglig praksis anvendes således en alsidig vifte af understøttende kommunikation ift. den enkelte elevs behov.

Undervisning

Undervisningen på Vestermarkskolen tager udgangspunkt i det meningsgivende for hver enkelt elev. Vi skaber individuelle læringsmiljøer, med udgangspunkt i den nærmeste udviklingszone, så eleverne bliver så dygtige som muligt.

Vi tilbyder fag indenfor folkeskolens fagrække i det omfang, og på det niveau, der giver mening, bl.a. indenfor dansk, matematik, engelsk, IT, musik, bevægelse, kommunikation, social træning, fælles fag, ridning, svømning, madkundskab, ADL (Almindelig daglig livsførelse) osv.

SFO

https://vestermarkskolen.aula.dk/dagligdagen

Afrunding

Afrundingsvis skal fremhæves, at Vestermarkskolen er kendetegnet ved et godt arbejds- og undervisningsmiljø med en inkluderende og anerkendende tilgang til såvel nyt personale, forældre og eksterne samarbejdspartnere.

Vestermarkskolen er god til at skabe grobund for trivsel, også for elever som kommer hertil med angst, utryghed, lavt selvværd og mistrivsel.

På Vestermarkskolen deltager vi aktivt med at støtte op omkring udsatte familier. Vi ser os selv som en vigtig samarbejdspartner ind i en tværprofessionel helhedsorienteret indsats, både på den korte og på den lange bane, idet vi erkender, at en elevs mulighed for at udvikle sig er resultatet af summen af den samlede indsats.

Denne overordnede beskrivelse er en kortfattet gennemgang af Vestermarkskolens hele virke inden for undervisnings- og fritidstilbuddet. Et besøg og en uddybende samtale med ledelse og personale vil give indsigt i langt flere af Vestermarkskolens samlede muligheder og kvaliteter.

Sidst men ikke mindst ligger der en faglig stolthed over Vestermarkskolens samlede indsats, hvor alle arbejder yderst professionelt, selvstændigt og i teams, med fokus på kerneopgaven:

Hver enkelt elev skal udvikle sig mest muligt personligt, socialt og fagligt, så der opnås højeste grad af livsmestring.

 

Kort supplerende om skoleåret 2025 - 2026

Vestermarkskolens elevtal vil øges i det kommende skoleår. Det samlede antal elever i skolen forventes at stige til ca. 70 - 72 og elever og ca. 46 - 49 elever i SFO.

Dokumenter