Skole/hjemsamarbejde på Vestermarkskolen
Den enkelte elev
Daglig kontakt via kontaktbøger, e-mail og telefonkontakt efter behov. Der er også elever, hvor den daglige kontakt foregår via iPad.
Opmærksomhed: Det er vigtigt, at alle er opmærksomme på, hvilke personfølsomme oplysninger, der deles og hvordan de gemmes!
Der arbejdes på, at AULA skal blive det naturlige samarbejdsforum som en del af skole/hjemsamarbejdet.
Overdragelsesmøder, netværksmøder og øvrige møder efter behov.
Kontaktlæreren og kontaktpædagog deltager.
Klassen
2 forældremøder. Sensommer/efterår og forår/forsommer. Varighed ca. 2 timer.
Relevant personale fra klassen deltager.
Hvis lærerne og forældrene i en klasse er enige, kan det aftales kun at holde et
forældremøde et år.
Klasser kan slå sig sammen og holde fælles forældremøder efter behov.
2 skole/hjemsamtaler okt.-nov. af ca. 1 times varighed og i maj/juni af ca. 30 minutters varighed.
Kontaktlærer og kontaktpædagog deltager altid.
Talekonsulent, skolepsykolog og UU-vejleder kan deltage efter behov.
Skolen
Det tilstræbes at bestyrelsen forbereder et årligt arrangement for hele forældrekredsen.
Alle ansatte kan deltage.
Åbent hus/forældredag. Vi har ingen bestemt dag, men forældre er altid velkomne på skolen efter aftale.
Skolelørdag. Typisk første lørdag i december.
Årlig skolefest
Det tilstræbes at holde en skolefest en gang om året.
Elevens forældre og nærmeste familie, samt venner af skolen må deltage.
Alle skolens ansatte deltager.
Kultur og værdier
Skole/hjemsamarbejdet hviler på Vestermarkskolens værdigrundlag.
Opstår der uenigheder i skole/hjemsamarbejdet er det vigtigt, at alle søger at løse disse hurtigst muligt, evt. ved inddragelse af en leder.
Den bedste trivsel og udvikling for eleverne sker, når samarbejdet mellem voksne fungerer.
Revideret på skolebestyrelsesmødet d. 15. januar 2019.
Revideret på skolebestyrelsesmødet d. 6. oktober 2015.
Med udgangspunkt i skolens praksis er ovenstående principper vedtaget på bestyrelsesmødet tirsdag den 3. november 2009 og bekræftet på skolebestyrelsesmødet d. 29. marts 2011.
Dagsorden/huskeliste til skole/hjemsamtaler Efterår
- Præsentation af dagsorden, rammesætning af tiden og vægtning af punkter.
- Drøftelse/gennemgang af elevplan, som er sendt hjem til gennemlæsning xxdag den xx. xx. xxxx.
- Eventuel underskrivelse af revisitationspapir samt tillæg til elevplan.
- SFO’ens punkt – herunder drøftelse af den pædagogiske læreplan som er sendt hjem til gennemlæsning xxdag den xx. xx. xxxx.
- Nyt fra hjemmet (forældrepunkt). (Dette punkt kan eventuelt være det første punkt).
- Ajourføring af de praktiske oplysninger – herunder medicin, kramper m.m.
- Eventuelt betale til klassekassen/fødselsdagsgaver. (Forældreadministration).
(Vær opmærksom på, at Vestermarkskolen ikke må have kontanter liggende).
- Er der forhold vedr. følgende områder, der skal tages op: aflastning, ledsagerordning, neuropædiatrisk team, hjælpemidler, barnepigeordning el.
- Åbent punkt (Punktet skal være kendt inden mødet, så alle kan møde forberedte).
- Evt.
Elevens navn: _________________________________________________
Dato og tid for samtalen: _________________________________________
På gensyn _________________________
Kontaktlærer/kontaktpædagog
Revideret på skolebestyrelsesmødet d. 15. januar 2019.
Revideret på skolebestyrelsesmødet d. 6. oktober 2015.
Med udgangspunkt i skolens praksis er ovenstående principper vedtaget på bestyrelsesmødet tirsdag den 3. november 2009 og bekræftet på skolebestyrelsesmødet d. 29. marts 2011.
Dagsorden/huskeliste til skole/hjemsamtaler Forår
- Drøftelse/gennemgang af den seneste evaluering af elevplanen.
- Drøftelse/gennemgang af den seneste evaluering af pædagogisk læreplan.
- Nyt fra hjemmet (forældrepunkt). (Dette punkt kan eventuelt være det første punkt).
- Det kommende skoleår. Hvilke planer er der, hvilken viden er kendt nu.
- Ajourføring af de praktiske oplysninger – herunder medicin, kramper m.m.
- Eventuelt noget om lejrskole.
- Er der forhold vedr. følgende områder, der skal tages op: aflastning, ledsagerordning, neuropædiatrisk team, hjælpemidler, barnepigeordning el.
- Fremtid – herunder deltagelse af UU-vejlederen for udskolingselever (9. og 10. klasse).
- Åbent punkt (Punktet skal være kendt inden mødet, så alle kan møde forberedte)
- Evt.
Elevens navn: _________________________________________________
Dato og tid for samtalen: _________________________________________
På gensyn _________________________
Kontaktlærer/kontaktpædagog
Revideret på skolebestyrelsesmødet d. 15. januar 2019.
Revideret på skolebestyrelsesmødet d. 6. oktober 2015.
Med udgangspunkt i skolens praksis er ovenstående principper vedtaget på bestyrelsesmødet tirsdag den 3. november 2009 og bekræftet på skolebestyrelsesmødet d. 29. marts 2011.